Tänkte ba uppdatera er lite om hur det går med ett av mina nyårslöften; mitt separatistiska år!
 
Inspirationen är hämtad (ack och ve) av manspersonen Gustav Edman, eftersom jag liksom han är en väldigt svart-vit person. Jag har insett hur mycket kultur osv jag komsumerar av män - för att sen klaga på att kvinnor inte ges utrymme. I år är alltså planen att Jag ska ge utrymme i mitt liv till alla fantastiska kvinnor som gör fantastiska saker. Eller inte fantastiska saker. De behöver egentligen inte göra så himla mycket, de ska få utrymmet ändå. Heja tjejer liksom!
 
Löftet går ut på att enbart konsumera personer som definierar sig som kvinnfolk. Det har gått en månad nu och än så länge har jag gjort följande: Jag har avföljt alla snubbar på instagram, twitter & facebook (förutom kusiner). Jag har bara kollat filmer och serier som klarat bechdel testet (googla på det om ni inte vet). Enda boken jag läst i år var av Tove Alsterdal, och enda ljudböckerna jag lyssnat på är av Åsa Larsson. Har några stabila Mansfria spellistor på spotify och alla manspoddar är raderade.
 
Jag blir förundrad över hur mycket fantastisk kultur det finns där ute som jag helt missat (mest pga styrd av topplistor osv - ja, jag är så mainstream. På spotifys topplista över mest spelade låtar i Sverige är 22 av 100 tjejer. 22 av 100. Tjugotvå av hundra..). För mig blir det mycket mer letande än innan. Men som tur är finns det lite hjälp att få. Har tagit hem en app "Tjejsamlat" som tipsar om allt möjligt (filmer, serier, böcker, poddar, radioprogram, spel, bloggar, twitterkonton osv) av tjejer, det tidigare nämnda bechdel testet har varit mycket behjälpligt och Bokpodden ger massa härliga lästips som jag ska sluka när terminen är avslutad.
 
 
33 Feminist GIFs You Need In Your Life

Kommentera

Publiceras ej